یوم الله حقارت آمریکا به دست ایران/ مقر فرماندهی آمریکایی‌ها در غرب آسیا چگونه نابود شد؟

یوم الله حقارت آمریکا به دست ایران/ مقر فرماندهی آمریکایی‌ها در غرب آسیا چگونه نابود شد؟

18 دی ماه سالگرد مهم ترین ضربه تاریخی آمریکایی ها در سالهای اخیر است؛ موشک باران اصلی ترین مقر آمریکایی ها در غرب آسیا به دست نیروی هوافضای سپاه برای انتقام گیری از به شهادت رساندن سردار سلیمانی یوم الله ماندگار تاریخ شد.

یوم الله حقارت آمریکا به دست ایران/ مقر فرماندهی آمریکایی‌ها در غرب آسیا چگونه نابود شد؟

گروه سیاسی طاهاموزیک: 13 دی ماه 1398 رهبرانقلاب در پیام شهادت سردار سلیمانی نوشتند: « شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.» از آن روز تا 18 دی ماه مردم کشورمان و برخی کشورهای همسایه درگیر تشییع شهدای جنایت خون بار فرودگاه بغداد بودند. سحرگاه 18 دی خبر موشک باران پایگاه عین الاسد در رسانه ها منتشر شد. نیروی هوافضای سپاه در اقدامی که رهبری بعدن از آن به عنوان یک سیلی یاد کرد مهمترین پایگاه نظامی آمریکایی ها در منطقه را با خاک یکسان کرد. چرا عین الاسد انتخاب شد؟ سردار حاجی زاده در نشست خبری خود در روز انهادم عین الاسد گفت: بررسی های سپاه نشان داد چند پایگاه در توطئه به شهادت رساندن شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس نقش جدی داشتند. پایگاه التاجی، پایگاه شهید موفق در اردن، پایگاه علی السالم کویت و پایگاه عین الاسد در یک عملیات مشترک جنایت به شهادت رساندن شهید سلیمانی را مرتکب شدند.  برای ضربه موشکی ابتدا پایگاه التاجی به عنوان هدف انتخاب شد اما به چند دلیل این انتخاب تغییر و عین الاسد هدف قرار گرفت. اول آنکه این پایگاه نزدیک کاظمین بود و احتمال می رفت موشک باران این پایگاه شهر مهم عراق را دچار تنش جدی کند. دوم اینکه این پایگاه به عنوان پایگاه مشترک عراق و آمریکا بود و احتمال کشته شدن افراد بی گناه نیز وجود داشت. سوم اینکه پایگاه عین الاسد اصلی ترین، مجهزترین و بزرگترین پایگاه آمریکایی ها بود. ابعاد این پایگاه حدود 6 کیلومتر در 8 کیلومتر است. چهارم آنکه فاصله مناسبی تا بغداد داشت. سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در توضیح اهمیت این پایگاه می گوید عین الاسد اصلی ترین مرکز پشتیبانی راداری، اطلاعاتی و شنودی نیروهای آمریکایی در منطقه است. این پایگاه دارای پیشرفته ترین تجهیزات راداری و شنودی آمریکایی ها بود که تمام نیروهای مستقر در غرب آسیا را پشتیبانی می کرد. هدف مشخص نظامی از این حمله چه بود؟ عین الاسد چند کارکرد مهم داشت: اول پایگاه راداری قدرتمند آمریکایی ها در منطقه بود. دوم پایگاه شنود آمریکایی ها در منطقه بود. سوم آشیانه پهپادهای پرشمار آمریکایی ها به حساب می آمد. چهارم مرکز کنترل و فرماندهی نظامی آمریکایی ها در غرب آسیا بود. سپاه پاسداران با هدف قرار دادن عین الاسد در درجه اول مقرفرماندهی، بعدن آشیانه پهپادها و در اهداف بعدی تجهیزات اطلاعاتی آمریکایی ها را هدف قرار داد تا به تعبیر فرمانده نیروی هوافضای سپاه ماشین جنگی آمریکایی ها ضربه جدی بخورد.

  تهدید ترامپ پس از شهادت حاج قاسم: به آمریکایی ها حمله کنید ما به 52 سایت ایران حمله خواهیم کرد ملاحظات پاسخ ایران به شهادت حاج قاسم پیچیده بود. رئیس جمهور آمریکا که پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی با انتشار یک توییت آن اقدام را به عهده گرفت با مشاهده واکنش مردم ایران و عراق به این اقدام خود دچار انفعال و ترس شده بود. ترامپ در مطلبی نوشت: « اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا حمله‌ای بکند، ما ۵۲ سایت ایران را (نمادی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفته بود) هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌ها در سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران، و به آن اهداف، و خود ایران، ضربه‌ای خیلی سریع و خیلی سخت خواهد خورد. ایالات متحده، خواهان تهدید بیشتری نیست!» طراحی عملیات و نتایج آن چگونه بود؟ جلسه فرماندهان سپاه برای انجام عملیات به دلیل احتمال واکنش آمریکایی ها در منطقه به این نتیجه می رسد تا دو موج اصلی برای این عملیات طراحی شود. در موج اول پایگاه عین الاسد مورد هدف قرار می گیرد و در موج دوم اگر واکنشی صورت بگیرد پایگاه های دیگر آمریکایی ها در سایر نقاط مورد طراحی قرار می گیرند. تمام سامانه های موشکی کشور روی پایگاه آمریکایی ها در منطقه تمرکز می کنند تا در صورت واکنش احتمالی عملیات سراسری آغاز شود. 13 فروند از موشک های فاتح313 با برد 500 کیلومتر و موشک های قیام با برد 700 کیلومتر به سمت عین الاسد شلیک می شوند. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد اهداف به طور دقیق مورد اصابت قرار گرفته اند. مهمتر از همه ساختمان فرماندهی و پس از آن آشیانه های هواپیماها و بالگردها و همچنین ساختمانهای مجهز به دستگاه های پیشرفته به طور دقیق از بین رفتند.

  وحشت آمریکایی ها از کدام بخش این عملیات بود؟ بعد از پایان عملیات موشکی اولین نیازی که از سوی آمریکایی ها حس شد این بود که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. هواپیماهای بدون سرنشین که ماموریت جمع آوری اطلاعات داشتند اینجا می توانستند گره گشا باشند. اینجا مرحله دوم عملیات ایران علیه آمریکا شروع شد. جنگ الکترونیک از سوی متخصصان هوافضای ایران به گونه ای انجام شد که تنها بعد از 15 دقیقه از اتمام عملیات موشکی کنترل تمام هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از دست ارتش این کشور خارج شد. این اتفاق شوک عجیبی به آمریکایی ها وارد کرد. آمریکایی ها تصور هم نمیکردند که نتوانند دسترسی به پهپادهای خود داشته باشند. این عامل شاید از خود آن موشک باران برای آمریکایی ها سخت تر بود. واکنش عجیب آمریکایی ها به حمله ایران: حتی یک تیر به سمت موشک ها شلیک نشد! پس از شهادت سردار سلیمانی، آمریکایی ها نگران واکنش ایران بودند. تهدید ترامپ یک سو و آمادگی 100 درصدی نیروهای نظامی آمریکایی ها از سوی دیگر نشان میداد آمریکایی ها در اوج فشار روانی قرار داشتند. تصاویر ماهواره ای نشان می داد در آسمان پایگاه های نظامی آمریکایی ها در منطقه تعداد قابل توجهی از هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین به طور 24 ساعت در حال مراقبت بودند. آمار مربوط به پایگاه عین الاسد نیز نشان می داد حدود 8 هواپیمای MQ9 و حدود 7 هواپیمای با سرنشین تمام وقت از آسمان این پایگاه حفاظت می کردند. بعد از حمله موشکی ایران بر خلاف آنچه تصور می شد که آمریکایی ها واکنشی مطابق آنچه تهدید کرده بودند نشان خواهند داد، دچار یک رخوت شدند. آماده باش آمریکایی ها لغو شد و هواپیماهای گشت زن آمریکایی ها از پرواز خارج شدند. به تعبیر سردار حاجی زاده گویی آمریکایی ها از درد این زایمان خلاص شدند. همه موشک های شلیک شده به هدف اصابت کرد و بزرگترین و مجهزترین پایگاه آمریکایی ها در غرب آسیا بدون کوچکترین واکنش از سوی پدافند آمریکایی ها به شدت ضربه خورد. پروتکل های رسانه ای به طور سخت گیرانه اجرا شدند وقتی میدان جنگ به نفع آمریکایی ها تمام نشد جنگ را به عرصه رسانه کشاندند. چند روز اول هیچ تصویری از عین الاسد منتشر نشد. اما بعد از آنکه سیاست گذاری های رسانه ای انجام شد خبرنگار CNN اولین تصاویر از این پایگاه را منتشر کرد.  

یک دیدگاه بنویسید

برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .